Friday, September 12, 2008

thoughtsintangents; Sin Chew Patut Digantung Lesen? Apa Yang Dilaporkan Sebenarnya Tentang Kata-Kata Ahmad Ismail?

Thursday, September 11, 2008
Petikan dari: http://thoughtsintangents.blogspot.com/
Sin Chew Patut Digantung Lesen? Apa Yang Dilaporkan Sebenarnya Tentang Kata-Kata Ahmad Ismail?
Akhbar Sin Chew Jit Poh merupakan pencetus kontroversi kata-kata 'pendatang' oleh Datuk Ahmad Ismail. Terlihat Sin Chew sahaja melaporkan kata-kata yang dikatakan menghina pada ucapan beliau, padahal ada wartawan dari sekurang-kurangnya 2 lagi akhbar lain hadir ke majlis tersebut.

Sebagai seorang pemerhati, saya hairan yang akhbar Sin Chew tidak pernah mempertahankan dirinya dengan mengulang-cetak 3 perenggan ucapan Datuk Ahmad yang dibilang berunsur perkauman tersebut. Yang diulang-ulang cuma perkataan 'pendatang' dan anggapan kata-kata tersebut disebut dalam konteks perkauman yang menghina kedudukan masyarakat Cina Malaysia.

Sin Chew juga berulang kali menyatakan Datuk Ahmad hanya mula membantah dan menafikan apa yang ditulis setelah lebih seminggu edisi akhbar tersebut diterbitkan. Tak terfikirkan Sin Chew, masyarakat Cina mahupun rakyat Malaysia, yang Datuk Ahmad mungkin tidak pun tahu apa yang dicetak kerana beliau tidak dapat membaca laporan akhbar berbahasa Cina tersebut? Tak tahu pula saya kalau beliau tahu membaca bahasa Cina, tetapi setahu saya tidak.

Mungkin juga Datuk Ahmad telah difahamkan apa yang dicetak beberapa hari sebelum kenyataan akhbarnya yang pertama, tetapi memilih untuk berdiam diri. Ini dengan harapan api perkauman yang dicanang terus oleh pemimpin Cina dan juga akhbar seperti Sin Chew reda. Lojik juga andaian ini, kerana sebagai seorang pemimpin UMNO yang sedia berbudi memenangkan ADUN dan wakil rakyat Cina di semua kerusi di Bukit Bendera, beliau mestilah berkawan Cina.

Ternyata beliau terpaksa memberi kenyataan hanya selepas penjelasan kekesalan UMNO oleh Datuk Seri Najib ditolak oleh pemimpin Cina. Pada masa itulah beliau bangun menjelaskan yang intipati ucapannya telah disalah-tafsirkan. Datuk Ahmad jelas menuding jari kearah wartawan Sin Chew pelapor perkara yang tidak dilaporkan oleh wartawan akhbar lain.

Akhbar Sin Chew kemudian menafikan kenyataan Datuk Ahmad yang ucapannya disalah-tafsirkan. Tetapi yang menghairankan saya, Sin Chew tidak membuktikan penafian mereka dengan mengalih-bahasakan apa yang mereka cetak ke Bahasa Melayu mahupun Bahasa Inggeris untuk dikongsi dengan majoriti masyarakat Malaysia yang tidak memahami tulisan bahasa Cina. Malah Sin Chew mengolah kata-kata dan tindakan DS Najib untuk dijadikan sebagai bukti!

Kononnya, kerana DS Najib juga hadir di majlis di mana Datuk Ahmad Ismail memberi ucapan dan mendengar ungkapan tersebut, pasti DS Najib memohon maaf kerana beliau sendiri berpendapat yang Datuk Ahmad bercakap melampaui batas. Padahal, DS Najib tak meminta maaf pun atas apa yang dikatakan Datuk Ahmad Ismail, cuma sekiranya apa yang dikatakan menyingung perasaan! Malah, ada kemungkinan DS Najib sendiri setuju dengan apa yang diutarakan!

Namun yang membingungkan saya adalah, kenapakan Sin Chew begitu berputar belit dalam hujahnya apabila menyerang Datuk Ahmad Ismail? Kenapa tidak diwar-warkan sahaja bahagian ucapan yang menimbulkan kontroversi ini, kali ini dalam bahasa Melayu dan Inggeris, supaya rakyat Malaysia semua dapat menilai sendiri sama ada betul apa dikatakan keterlaluan, atau sebenarnya isu ini sengaja dipermainkan dengan niat yang jahat, atau mungkin betul Cina sensitif?

Tetapi akhbar Sin Chew harus waspada, sekiranya apa yang dicetak sebagai kata-kata Datuk Ahmad Ismail sebenarnya sama ada tidak keterlaluan mahupun senang disalah-tafsirkan atau lebih teruk, salah sama sekali menurut saksi yang hadir di majlis itu, mungkin sekali yang digantung bukan Datuk Ahmad Ismail, tetapi akhbar Sin Chew sendiri!

Datuk Ahmad akan 'survive' pergantungan 3 tahun dengan mudah, malah mungkin kembali ke UMNO sebagai hero pembela sejarah kedudukan Melayu, penduduk asal Malaysia. Tetapi mampukah akhbar Sin Chew 'survive' pergantungan lesen selama itu?

Lihat sendirilah dakyah tidak seimbang Sin Chew dalam pernilaian ini. Yang ini mahu pulak di alih-bahasakan, malah ditulis langsung, dalam bahasa Inggeris!
Posted by A M Ubaidah S at 1:09 AM 2 comments Links to this post
Labels: Ahmad Ismail, Sin Chew

No comments: