Thursday, April 2, 2015

HARI INI KITA RAYAKAN KUASA PENGGUNA KE ATAS KAUM PENIAGA YANG RAKUS DAN KEJAM


MASA UNTUK AJAR MAMAK

KOMEN:

TAN MELAKA 1 APRIL 2015:
Dengan hanya mamak Mydin istiharkan " Nohting' s Going up" tidak berarti mamak -mamak restoran tidak naikan harga ROTI  canai dan teh tarik. Inilah masanya untuk kerajaan betul-betul  ajar mamak-mamak  supaya mereka  sedar kerajaan tidak bodoh. Sudah lama mereka menipu orang Melayu terutama penagih Teh Tarik. 

HARI INI KITA RAYAKA...

Walaupun Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) bermula hari ini tetapi  pagi ini  saya beli bihun  campur mi bungkus dua ringgit  disebuah kedai Melayu,(boleh makan dua orang),minum teh tarik dan makan roti canai di kedai mamak di Presint Deplomat Putrajaya dengan harga biasa,Pelanggannya juga ramai seperi biasa.

Menjelang perlaksanaan  GST, gulongan yang tidak tahu berterima kasih kepada negara ini cuba cetuskan panik dengan serbu ke kedai untuk  beli barang sebanyak-banyaknya seolah olah tidak akan membeli lagi untuk selama-lamanya, malangnya ada juga segelintir orang Melayu juga turut panik.

Sejak lebih setahun lalu,  kerajaan  telah memberikan penerangan  berjela-jela ,menerbitkan risalah, audo visual   di   TV dan Radio yang sukar untuk difahami oleh rakyat biasa malah diketawakan oleh orang yang cerdik . Entah berapa juta yang dikeluarkan untuk iklan dan promosi.

Sepatutnya dari awal lagi, kerajaan menjelaskan dengan fakta, alasan dan  bahasa yang mudah bahawa matlamat GST ini adalah untuk memerangi gulongan peniaga yang tamak haloba,penipu dan penindas yang lari dari membayar cukai yang sewajarnya,yang  mengexploitasi  gulongan  pengguna  yang besar dan kuat di negara ini untuk mengkayakan diri mereka tanpa batas.

GST adalah untuk memerangi gulongan kapitalis yang kejam dan tidak berperi kemanusiaan yang tidak sahaja berwajah biasa,tetapi Tan Sri, Datuk dan lain lain lagi..

Kesan besar dari perlaksanaan GST ini kelak ialah dapat mengurangkan amalan  "ekonomi gelap", kecurangan peniaga-peniaga yang tidak membayar  cukai dengan sepatutnya dan lebih banyak membayar rasuah kepada pegawai- pegawai Jabatan Cukai  dan Kastam untuk menipu melarikan cukai atau  mengurangkan pembayaran cukai yang sewajarnya dan lain lain lagi yang perlu di bayar.

Mereka mendakwa sumbangan cukai mereka   telah membantu memaju dan  mengkayakan negara ini tetapi kekayaan mereka di dalam dan luar negara mungkin  lebih besar dari kekayaan negara sendiri.Bila kesetiaan mereka dipersoalkan mereka mengungkit- ngunkit  tentang sumbangan mereka.  Jika mereka membayar cukai dengan sebenarnya maka mungkin lebih besar jumlah rakyat  miskin di negara ini yang dapat dibantu.

Oleh itu  seluruh rakyat yang taat setia yang tidak menguasai kekayaan negara ini  hendaklah merayakan hari ini sebagai hari bersejarah yang mencatitkan kebangkitan kuasa pengguna dan kuasa rakyat keatas kaum penindas, kaum kapitalis yang rakus dan kejam yang telah bermaharajalela sekian lama  di negara ini.

Bagaimanapun percayalah mereka tetap ada jalan untuk meneruskan ekonomi gelap kecuali jika kita tidak lagi mempunyai pegawai-pegawai kerajaan;  terutama pegawai  kastam  dan  cukai yang tidak rasuah yang pandai untuk membantu mereka ini.


1 comment:

Anonymous said...

Saya ingin menyampaikan kepada seluruh Tki yang bekerja di negeri orang saya ibu HALIMAH seorang TKI DI MALAYSIA pengen pulang ke indo tapi gak ada ongkos sempat saya putus asah apalagi dengan keadaan hamil gaji suami itupun buat makan sedangkan hutang banyak kebetulan suami saya buka-buka facebook mendapatkan nomor aki katanya bisa bantu orang melunasi hutang melalui jalan TOGEL dengan keadaan susah jadi saya coba hubungi aki dan minta angka bocoran THAILAND angka yang di berikan 4D ternyata betul-betul tembus 100% bagi saudarah-saudara di indo mau di luar negri apabila punya masalah hutang sudah lama belum lunas jangan putus asah beliau bisa membantu meringankan masalah anda hubungi aki wowo di nomor +6285328880180--/-085-328-880-180 silahkan buktikan sendiri aki tidak melayani SMS demi allah saya sudah membuktikan. untuk info lebih jelas Klik: KLIK DI SINI