Wednesday, February 23, 2011

Tengku Zafrul didesak letak jawatan dalam GLC

Tengku Zafrul didesak letak jawatan dalam GLC

KUALA LUMPUR 14 Feb. - Pelbagai pihak hari ini mendesak Ketua Pegawai Eksekutif Maybank Investment Bank Bhd., Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz (gambar) supaya meletak jawatan selepas 'menyerang' syarikat milik kerajaan (GLC) lain dalam satu forum terbuka baru-baru ini.

Tindakan Tengku Zafrul mengeluarkan kenyataan bahawa pelantikan Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad sebagai Pengerusi Felda telah memberi isyarat salah sehingga menyebabkan kebimbangan pasaran dilihat seolah-olah mempertikai keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Desakan tersebut timbul hanya beberapa hari selepas desakan yang sama dilakukan ke atas Ahli Majlis Penasihat Ekonomi Negara (MPEN), Datuk Dr. Zainal Aznam Mohd. Yusof kerana mengeluarkan kenyataan senada dengan Tengku Zafrul dalam forum yang sama.

Ahli Dewan Negara, Senator Datuk Musa Sheikh Fadzir berkata, selaku orang yang dilantik untuk mengepalai sebuah GLC lain, Tengku Zafrul perlu berundur jika dia tidak bersetuju dengan keputusan Perdana Menteri kerana jawatannya sekarang juga adalah atas ihsan Najib.

"Jangan jadi kaduk naik junjung dan perasan hanya dia seorang sahaja yang mahir dalam ekonomi dengan mempertikaikan pengalaman orang lain yang sudah 22 tahun mentadbir sebuah negeri dengan pelbagai cabaran lebih rumit daripada menguruskan sebuah GLC.

"Dia sepatutnya bersyukur kerana kedudukannya hari ini atas perjuangan orang politik malah, ahli keluarganya sendiri adalah orang politik. Jangan nak hipokrit kerana saya yakin dan percaya tanpa sokongan politik Tengku Zafrul tidak akan memiliki kedudukan seperti hari ini.

"Orang seperti ini tidak layak untuk mengkritik Mohd. Isa apatah lagi dibuat secara terbuka atas kapasitinya sebagai peneraju GLC, ini perbuatan tidak beretika dan sepatutnya dia meletakkan jawatan," katanya dalam satu kenyataan kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Serangan terhadap Mohd. Isa itu dilakukan oleh Tengku Zafrul dan Zainal Aznam dalam satu forum anjuran sebuah badan pemikir tempatan dengan bersandarkan alasan bahawa, bekas Menteri Besar Negeri Sembilan tersebut pernah terpalit dalam isu rasuah.

Dalam pada itu, beberapa laman blog juga mendesak supaya Tengku Zafrul melepaskan jawatan.

http://anotherbrickinwall.blogspot.com; http://theunspinners.blogspot.com dan http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com.

Paling lantang berbuat demikian adalah blog anotherbrickinwall, apabila meminta Permodalan Nasional Berhad (PNB) selaku pemegang saham utama dalam Maybank dan beberapa pemegang saham lain supaya berwaspada dengan kenyataan tidak matang Tengku Zafrul itu.

Blog tersebut yang mendedahkan secara terperinci bagaimana Tengku Zafrul boleh mendaki kedudukan sekarang termasuk siapa orang politik di belakangnya, turut mempersoal bagaimana pemegang saham dalam Maybank boleh berurusan dengan Ketua Pegawai Eksekutif muda itu.

"Tengku Zafrul meletakkan dirinya sebagai liabiliti kepada Perdana Menteri dan kenyataannya terhadap Mohd. Isa kini dijadikan peluru oleh pembangkang untuk menyerang kerajaan. Jadi, dengan segala kerosakan ini apakah dia perlu tunggu lagi, letaklah jawatan dengan segera," desak blog tersebut.

(sumber:http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=210311)

4 comments:

Anonymous said...

tak sayang mulut sepatutnya juga tak sayang PANGKAT,KEDUDUKAN,GAJI YANG AMAT MAHAL....!!!SILA LETAK JAWATAN!!!!!Bagi jawatan tu kepada orang yang lebih setia,taat dan paham kehendak dan inspirasi PM....

Anonymous said...

pegi lu joint sama itu KARPAL SINGH...peguam PUNDEKK!!!

Anonymous said...

Pendek lah Isa Samad...!!..ehh..silap
Pundeklah Isa Samad...!!!

AnakJatiKL said...

Saya rasa elok kalau kita tak fokus sangat dengan isu Tengku Zafrul ni. Apa yang kita perlu

fokuskan sebenarnya ialah musuh sebenar kesejahteraan negara kita; Anwar Ibrahim, Lim

Guan Eng dan sbg.

Tun Dr. Mahathir pun dah kata, dalam Utusan Malaysia 26 Feb,

Pada

sidang akhbar sama, Dr. Mahathir berkata, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Maybank

Investment Bank Bhd., Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz tidak perlu meletak jawatan kerana

mempertikai pelantikan Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad sebagai Pengerusi Felda.

"Saya tidak fikir dia perlu letak jawatan. Itu dia punya pendapat, kita tidak perlu dengar,"

katanya.


(http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?

y=2011&dt=0227&pub=utusan_malaysia&sec=Politik&pg=po_02.htm&arc=hive)

Jadi, maknanya Tun juga mengajak kita move on dalam isu ni dan serang musuh sebenar.