Sunday, October 19, 2008

kartun: krisis ekonomi


Ada 3 subjek utama dalam gambar di atas:

Pakcik gemuk dalam tuxedo yang terapung.

Pakcik kurus yang dah tenggelam.

Kapal buruk yang dah karam.



Alkisahnya begini, dulu masa laut ni tenang, pakcik gemuk tu suka bagi kredit (hutang) pada pakcik kurus. Kadang-kadang, bukan dia bagi tunai, malah kredit kad lagi.


Maka pakcik kurus yang tak pandai selok belok pasaran ekonomi ini pun belanja puas-puas duit. Ye lah, mana tak belanja sakan, iklan kat merata-rata tempat pujuk rayu meleleh-leleh pada pakcik tu! Biasalah, kan itu namanya KEBEBASAN dalam pasaran ekonomi.



Lama-lama, pakcik tu makin sedar yang dia kerja bukan untuk hidup tapi hidup untuk kerja!


Masa tu, hutang keliling pinggang. Jatuh bankrap. Pakcik gemuk itu pun kaut aset-aset pakcik kurus. Jadi makin gemuk.


Bayangkan jikalau jutaan manusia yang baghal macam pakcik kurus tu tadi.


Inilah yang berlaku di Amerika. Konon American Dream, bila New Orleans kena Katrina, dia buat macam sampah.



Krisis ekonomi ni macam kartu di atas tu la. Bila dah jutaan pakcik kurus yang muflis, maka pakcik gemuk tu pun lama-lama dah tak ada easy target untuk makan besar.



Bila satu pihak yang bersimbiosis gagal, maka berlaku ketidak seimbangan kepada sistem.


Analoginya ialah kapal tadi yang bocor sebab pakcik gemuk tu gemuk sangat! Dia tamak!


Pakcik kurus tu pulak, kurus sangat!


Bocorlah kapal buruk tu. Jatuhlah pasaran ekonomi yang bebas sebebas-bebas nafsu manusia tanpa panduan ilahi.



Cerita belum habis lagi.



Pakcik gemuk tu kononnya nak selamatkanlah pakcik kurus tu tadi daripada tenggelam dengan kapal buruk tu. Maka dia kata kat pakcik kurus:


"Ko bagi la sikit duit ko yang mana ada tu. Kalau jutaan orang macam ko bagi, mesti kita dapat selamatkan kapal buruk ni. Aku boleh beli plywood baru"



Mereka pun bagilah. Bagi dan bagi. Rupa-rupanya kena tipu lagi. Si pakcik gemuk tu beli pelampung untuk dia seorang sahaja.



Yang pakcik kurus tu makin tenggelam sebab terpaksa dukung pakcik gemuk tu.




Kesimpulan: Dah nazak macam ini pun, kapitalis nak tipu orang lagi. Kalau dah tamak tu tetap tamak jugak. Kita rakyat, haruslah kritikal kepada sistem. Bukan setakat balun pemimpin yang korup kerana kekorupan pemimpin itu lahir dari sistem yang korup juga. Tiada manusia yang betul-betul hidup dalam vakum. Seorang kapitalis diternak oleh sistem kapitalisme juga. Tamak seorang kapitalis, datang dari ketamakkan sistem kapitalisme juga. Getaran zarah-zarah ketamakkan berlaku antara ruang dan masa yang wujud dalam parameter sistem tersebut. Maka tak hairanlah mereka ini macam khinzir!



Kalau sayalah, saya nak duduk dalam sistem Islam yang seimbang. Ummatan wasatan gitu. Tapikan, kita sampai hari ini pun keliru lagi siapa musuh kita yang sebenar. Ada ke akhbar gerakan Islam sokong kapitalisme. Fail-fail. Patutlah bagi idea apa-apa pun, balak jugak dia cari. Duit bang! Duit! Mudah nak dapat! Rakyat tu belakang kiralah.


Sekian.



POSTED BY RAUSYANFIKIR AT 6:39 AM
LABELS: KAPITALIS, KRISIS EKONOMI
petikan dari http://sosialiskanan.blogspot.com/2008/10/kartun-krisis-ekonomi-1.html

No comments: