Saturday, August 9, 2008

forum "memeluk ISLAM" Majlis Peguam























ARKIB : 08/08/2008








BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

LANGKAH Majlis Peguam untuk menganjurkan forum bertajuk Memeluk Islam pada Sabtu ini, mencetuskan gelombang bantahan daripada pelbagai kalangan umat Islam.

Para pemimpin UMNO, Pas, persatuan ulama dan badan-badan bukan kerajaan bersatu pendirian mendesak dibatalkan forum tersebut yang dikhuatiri menggugat keharmonian rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini.

Rata-rata bantahan itu bersandarkan hujah bahawa perkara tersebut amat sensitif dan tidak wajar dibincangkan secara terbuka.

Ia juga dilihat sebagai cubaan mempertikaikan kedudukan Islam yang sudah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

Awang harap badan guaman itu akur dan tidak mengambil mudah kemarahan serta rasa tidak puas hati umat Islam berhubung isu tersebut.

Pendirian Majlis Peguam untuk meneruskan forum berkenaan biarpun setelah diberi amaran oleh Menteri Dalam Negeri, Syed Hamid Albar agar tidak bermain api, dikhuatiri mengundang masalah besar.

Persoalannya lagi mengapa Majlis Peguam memberi perhatian keterlaluan kepada isu-isu sensitif menyentuh kepentingan umat Islam dan Melayu?

Awang – Bimbang ledakan emosi.








Bar Council 2008/2009

Datuk Ambiga Sreenevasan (President)

Mr. Ragunath Kesavan (Vice-President)

Mr. Lim Chee Wee (Secretary)

Mr. George Varughese (Treasurer)

Pn. Hendon Mohamed

Haji Sulaiman Abdullah

Mr. Edmund Bon


Datuk Muhammad Shafee bin Md Abdullah

Datuk Hj. Kuthubul Zaman Bukhari

Mr. Roger Tan

Mr. Yeo Yang Poh

Ms. Low Beng Choo

Mr. Cecil Rajendra

Cik Yasmeen bte. Hj. Muhamad Shariff

Mr. Christopher Leong

Mr. K. Mohan a/l K Kumaran (Johor)

Mr Hisyam Teh Poh Teik (Johor)

Mr. G. Balakrishnan (Kedah/Perlis)

Mr. R. Kalianan Subramaniam (Kedah/Perlis)

Datuk Sukri bin Haji Mohamed (Kelantan)

Mr. Indran Rajalingam (Kelantan)

Mr. Ravindra Kumar (Kuala Lumpur)

Mr. Steven Thiruneelakandan (Kuala Lumpur)

Mr. Ng Kong Peng (Melaka)

Mr. R. R. Chelvarajah (Melaka)

Mr. Paul Krishnaraja Selladurai (Negri Sembilan)

Mr. Tony Woon Yeow Thong (Negri Sembilan)

En. Syed Azimal Amir Bin Syed Abu Bakar (Pahang)

Dato' Ramachelvam Manimuthu (Pahang)

Mr. Murelidaran s/o M Navaratnam (Penang)

Ms. Lalitha Menon (Penang)

Mr. Shan Theivanthiran (Perak)

Ms. Asbir Kaur Sangha (Perak Bar)

Mr. Rajpal Singh a/l Mukhtiar Singh (Selangor)

En. Anuwar B Mohd (Terengganu)
Mr. Lee Leng Guan (Terengganu)

sumber dari: http://www.malaysianbar.org.my/bar_council_members.html



KUALA LUMPUR, 8 Ogos (Hrkh)

- Pelbagai pihak mendesak penganjuran forum awam bertajuk 'Memeluk Islam' anjuran Majlis Peguam yang akan diadakan di Auditorium Majlis Peguam esok dihentikan.

Sehubungan itu, umat Islam yang pritahin untuk mempertahankan kesucian Islam diajak beramai-ramai membuat bantahan secara aman terhadap Majlis Peguam mulai jam 8 pagi esok.
Koordinator Majlis Bertindak Mempertahankan Akidah dan Syariah Islam, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, pihaknya mengutuk dan membantah sekeras-kerasnya forum mengenai isu Perkara 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan yang menyentuh soal memeluk Islam dan bidang kuasa Mahkamah Syariah itu.

Dalam kenyataan yang dipersetujui 18 Badan Bukan Kerajaan (NGO) itu, beliau yang juga Presiden Teras Pengupayaan Melayu (Teras) menyatakan forum anjuran Jawatankuasa Undang-undang Keluarga Majlis Peguam itu menunjukkan Majlis Peguam cuba untuk memprovokasi masyarakat Islam.

Tegasnya, provokasi yang tidak perlu itu akan mencetuskan kemarahan masyarakat Islam kerana Majlis Peguam bukan pihak yang layak untuk membahaskan hal ehwal Islam.
"Kami mengingatkan agar Majlis Peguam jangan cuba bermain dengan api. Isu hal ehwal Islam adalah isu sangat sensitif kepada umat Islam.

"Tindakan ini jelas cuba menghidupkan semula usaha terdahulu yang dilakukan oleh beberapa kelompok dari Majlis Peguam bagi menubuhkan IFC dan kemudian diikuti pula oleh satu lagi usaha dari kumpulan yang menggelarkan dirinya sebagai Kumpulan Artikel 11,"katanya.
Tambahnya, usaha tersebut telah mendapat bantahan sebahgian besar masyarakat Islam dan dari pihak berkuasa sendiri.

Katanya, edaran surat jemputan mengenai pengenalan kepada forum tersebut jelas menunjukkan tujuan Majlis Peguam menganjurkan program tersebut adalah untuk mempersoalkan dan mencabar bidangkuasa Mahkamah Syariah yang termaktub dalam Artikel 121 (1A), yang mana Kes Subashini dan Shamala dijadikan asas untuk perbahasan ini diadakan.

"Kami menegaskan bahawa Majlis Peguam tidak ada hak untuk memandai-mandai dan cuba membahaskan hal yang berkaitan dengan undang-undang Islam secara terbuka.

"Kami mendesak supaya forum ini dihentikan oleh pihak berkuasa kerana ia boleh membawa kepada kemarahan masyarakat Islam yang tidak mahu undang-undang Islam dicabar oleh mana-mana pihak,"katanya yang mempersoalkan kenapa Majlis Peguam mahu mencampuri urusan yang bukan bidang kuasanya?

Mohamad Azmi menegaskan sebagai sebuah badan statutori sepatutnya menumpukan perhatian kepada memperkemaskan profesionalisme para peguam yang masih tidak diuruskan dengan sempurna.

Katanya, sebarang perbahasan yang berkaitan dengan urusan Islam hendaklah diutarakan kepada saluran khas.

Sehubungan itu katanya, Majlis Bertindak Mempertahankan Akidah dan Syariah Islam mencadangkan pihak kerajaan menubuhkan saluran khas ini supaya sebarang pandangan yang berkaitan dengan hal ehwal Islam didengari oleh mereka yang pakar dalam ilmu agama Islam .
Saluran khas tersebut katanya bertujuan untuk mengelakkan urusan Islam dibahaskan secara terbuka dan menimbulkan kekeliruan yang tidak perlu dikalangan masyarakat.

Sementara itu, Setiausaha Agung Persatuan Ulama Malaysia (PUM), Dr Roslan Mohd Nor juga berpandangan sebarang perbahasan mengenai hukum-hukum Islam, perundangan, sistem dan hak-hak orang-orang Islam yang terkandung dalam perlembagaan tanpa merujuk kepada pihak yang berautoriti akan mengakibatkan kekeliruan dan salah faham terhadap Islam.

"Tindakan berkenaan adalah suatu usaha yang terancang yang disusun oleh pihak tertentu untuk secara berterusan mempertikaikan hak-hak yang terkandung dalam perlembagaan terhadap Islam.

"Kami memberi amaran kepada Majlis Peguam agar menghentikan segera penganjuran forum berkenaan atau menghadapi tindakan penentangan serius umat Islam di negara ini," katanya.
Sementara itu Pengerusi Badan Bertindak Anti Murtad (FORKAD), Ustaz Riduan Mohamad Nor turut sama menggesa umat Islam menghentikan keangkuhan golongan anti Islam di sebalik program Majlis Peguam.

Katanya, hak agama Islam yang harus diutamakan dan kontrak sosial tidak seharusnya dipertikaikan mana-mana pihak.

"Justeru kami mahu perbincangan terbuka persoalan yang sensitif ini dihentikan segera.
"Majlis Peguam angkuh kerana enggan mendengar nasihat Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang meminta forum tersebut dihentikan," tegasnya. - mr _

Sumber dari: http://www.harakahdaily.net/



Jaga sensitiviti, kesabaran orang Melayu

Oleh zulkiflee bakar(wartawan utusan)

MUNGKIN tidak keterlaluan jika dikatakan Majlis Peguam terus bermain dengan api apabila ingin menganjurkan forum awam bertajuk 'Memeluk Islam', hari ini.

Sama ada forum itu akan dibatalkan ataupun tidak berikutan pelbagai desakan termasuk daripada kerajaan dan parti politik Melayu tetapi apa yang jelas sudah ada keberanian di pihak tertentu untuk menyentuh perkara-perkara sensitif berkaitan dengan kedudukan orang Melayu dan Islam.

Sebelum ini, Majlis Peguam juga pada Jun lalu tanpa mempedulikan pelbagai kritikan turut menganjurkan forum bertajuk 'Kontrak Sosial'.

Namun adalah jelas majlis berkenaan yang dianggotai oleh mereka yang bijak pandai dalam undang-undang tidak memahami atau sengaja melupakan sensitiviti orang Melayu.

Mereka turut melakukan forum-forum seumpama itu yang disifatkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar sebagai 'bermain api'.

Oleh itu adalah perlu Majlis Peguam belajar untuk memahami sensitiviti berhubung perkara berkenaan dan jangan terlalu ghairah menganjurkan forum yang boleh mencetuskan kontroversi serta konflik di kalangan rakyat berbilang kaum dan agama di negara ini.

Hakikatnya, majlis tersebut sengaja mencari fasal dengan berbuat demikian tetapi apabila kerajaan bertindak tegas maka mereka akan menjerit-jerit bahawa apa yang mereka lakukan adalah kebebasan bersuara.

Tetapi mereka lupa bahawa kebebasan tersebut bukan bererti mana-mana pihak berhak untuk mengadakan forum yang boleh menggugat keharmonian kaum di negara ini.

Selain itu, persoalan juga timbul kenapakah sejak kebelakangan ini Majlis Peguam menunjukkan keberanian luar biasa dengan menganjurkan forum berkaitan orang Melayu dan Islam, biarpun mereka mengetahui ia amat bahaya.

Mungkin bagi Majlis Peguam, mereka bertindak demikian kerana merasakan inilah saat terbaik berbuat demikian memandangkan orang Melayu kini berpecah akibat keputusan pilihan raya umum lalu.

Namun mereka terlupa bahawa isu yang disentuh akan dilihat oleh orang Melayu tanpa mengira apa juga ideologi politik yang mereka pegang.

Ketegasan pemimpin UMNO dan Pas yang sekata menentang forum 'Memeluk Islam' itu dengan jelas membuktikan bahawa orang Melayu akan bersatu jika kepentingan bangsa dan agama mereka digugat.

Oleh itu Majlis Peguam yang begitu bijak dalam bab undang-undang janganlah cuba mencabar kesabaran orang Melayu dan Islam.

Tidak perlu berdolak-dalih berhubung kenapa forum seumpama itu diadakan. Kalau Majlis Peguam jujur, mereka seharusnya menganjurkan forum yang lebih menjurus ke arah menyatukan semua kaum di negara ini dan bukannya berusaha mencabar kepentingan mana-mana kaum.

Mungkin majlis berkenaan mempunyai kedegilan tersendiri tetapi percayalah apa yang cuba mereka lakukan tidak akan menguntungkan rakyat.

Janganlah menganggap bahawa tujuan forum itu sudah disalah tafsir sedangkan hakikatnya Majlis Peguam yang berdolak-dalih.

Kenapakah forum itu hendak diadakan sekarang? Kenapa tidak diadakan ketika ada kes berkaitan tajuk forum tersebut? Semua ini jelas membuktikan bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan penganjuran berkenaan.

Kepada orang Melayu pula, mereka tidak harus memandang sepi tindakan majlis tersebut. Ini kerana ia jelas membuktikan perpecahan sesama mereka dan andaian bahawa cengkaman kuasa politik semakin longgar telah memungkinkan ada pihak-pihak tertentu cuba menggugat kepentingan dan hak mereka.

Selama ini, kita mungkin tidak pernah memikirkan bahawa ada pihak berani berbuat demikian tetapi tindakan Majlis Peguam sudah membuktikan sebaliknya.

Justeru pertubuhan bukan kerajaan yang mewakili orang Melayu tidak harus duduk diam, mereka tidak boleh membiarkan sahaja UMNO dan Pas berjuang menghalang Majlis Peguam.
Sebaliknya mereka juga perlu tegas berbuat demikian bagi memberi isyarat yang jelas kepada majlis berkenaan bahawa apa yang mereka lakukan pada hakikatnya tidak menguntungkan mana-mana pihak.

Apa pun keadaannya adalah diharapkan Majlis Peguam yang kononnya semakin berani ini memahami bahawa mereka sedang melakukan perkara yang boleh menggugat demokrasi dan perpaduan di negara ini.

Ingatlah bahawa soal bangsa dan agama jika tersilap ditangani boleh menghancurkan sebuah negara majmuk seperti Malaysia, oleh itu jangan melampaui batas!

Sumber dari: http://www.utusan.com.my/


ZMSEGAMAT: teringat akan amaran dari Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi bahawa “jangan ajar anak harimau makan daging, jangan jolok sarang tebuan, jangan main api” “jangan ingat orang Islam dan Melayu berada dalam keadaan yang lemah” “Bila lemah, kura-kura naik pucuk tetapi kura-kura itu silap, pucuk kita masih sihat dan belum mati”









No comments: