Saturday, January 17, 2015

Datuk Seri RM200,000

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin dan Fardy Bungga 

am@hmetro.com.my


ANTARA mesej menawarkan pembelian gelaran Datuk dan Datuk Seri kepada orang ramai.


Kuala Lumpur : Mahu menunjuk serta bermegah antara faktor ramai individu dikesan sanggup membayar ratusan ribu ringgit bagi mendapatkan gelaran Datuk atau Datuk Seri palsu dari ‘orang tengah’ serta pihak tidak diiktiraf.

Pengerusi Biro Pengaduan Awam MCA Tan Sri Micheal Chong berkata, berdasarkan maklumat diperolehi ada pihak tidak bertanggungjawab menawarkan gelaran Datuk dengan bayaran RM150,000 manakala gelaran Datuk Seri pada harga RM200,000.

Menurutnya, lebih mengejutkan apabila ada antara ahli perniagaan berbangsa Cina turut menggunakan gelaran Yang Mulia pada kad perniagaan mereka, walhal ia hanya layak digunakan oleh kerabat istana.
“Malah ada yang sanggup pergi ke Filipina atau Indonesia bagi mendapatkan gelaran itu walaupun menyedari ia tidak diiktiraf kerajaan Malaysia.

“Terbaru, seorang lelaki berusia 29 tahun sanggup membuat pinjaman wang dengan ceti haram (Along) berjumlah RM150,000 bagi membeli gelaran Datuk daripada ‘orang tengah’ yang menawarkan gelaran itu,” katanya ketika ditemui wartawan semalam.

Dapatkan akhbar Harian Metro untuk berita selanjutnya.
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/24328#sthash.qYrprqhq.dpuf

(terimakasih sumber harian metro)

No comments: