Monday, January 11, 2010

DUNIATIGER :BERUBAT DAN BERTAUBAT


Sunday, January 10, 2010
BERUBAT DAN BERTAUBAT

Saya dapat merasakan bagaimana sukarnya untuk menjadi Perdana Menteri, apatah lagi ketika ini yang menyaksikan ramai 'pelakon politik' yang bersandiwara dengan kata-kata dan memainkan emosi rakyat pelbagai kaum. Tindakan mereka mampu merosakkan negara.

Ketika ramai pemimpin BN mengambil pendekatan untuk memastikan apa yang dihamburkan tidak mengecewakan mana-mana pihak, semua pemimpin pembangkang pula memainkan sandirawara politik untuk bercakap di sini lain, di sana pula lain. Amat menyedihkan.

Mungkin ini kelebihan mereka ketika ini berbanding pemimpin BN tetapi hakikatnya apa yang dilakukan lambat-laun akan menghancurkan negara ini. Percaya terutama jika kita mengambil pelbagai isu ketika ini seperti kalimah Allah. Ia semakin meruncing.

Ketika ramai umat Islam tahu bahawa Allah SWT adalah nama tuhan mereka, ada pihak pula yang ingin mencabar arahan KDN agar nama itu tidak digunakan.

Tujuan sebenar mereka membawa isu itu ke mahkamah, hanya Allah SWT saja yang tahu tetapi umum pasti tertanya-tanya mengapa setelah sekian lama kita memahaminya mengikut Perlembagaan, ia timbul bagaikan api kecil yang akan menjadi besar apabila dicurah dengan minyak tanah oleh golongan oportunis.

Ketika pemimpin BN meminta rakyat bertenang, sandiwara politik ini terus dimainkan dengan membawa fakta sejarah membabitkan Munshi Abdullah dan dakwaan penggunaan itu sudah lama digunakan oleh gereja di Sabah dan Sarawak.

Mereka inilah yang satu ketika dulu pernah mempertikaikan Munshi Abdullah yang dituduh sebagai talibarut Inggeris yang berusaha mengelirukan umat Islam ketika itu. Mereka juga pandai berseloka dengan membawa isu tiada Majlis Fatwa yang membantah ketika itu yang secara tidak langsung menunjukkan pendekatan sandiwara politik yang paling memualkan. Bertaubatlah.

Hakikatnya semua tahu bahawa ramai paderi di Sabah dan Sarawak datangnya dari Indonesia yang membawa bersama mereka bible berbahasa Indonesia yang memaparkan perkataan Allah dan bonda Allah yang dibenarkan oleh pemerintah di republik itu. Tidak di negara ini.

Ketika ini pula mereka mengatakan apa salahnya menggunakan Bahasa Malaysia. Ahh..siapakah mereka ini. Tolonglah selidik latarbelakang mereka agar tidak ada rahsia tertentu seperti pembinaan 'terowong rahsia' menghubungi beberapa sekolah agama Kristian di Perak yang kini terbongkar. Apakah sebabnya terowong itu dibina? Entahlah. Buntu.

Oleh itu, berusahalah memberhentikan sandiwara politik ini termasuk pemimpin yang mengaku diri mereka pejuang Islam atau tok guru agar isu ini tidak bertukar menjadi minyak panas yang akan mengalir ke dalam api kecil sehingga menghanguskan negara ini.

Saya masih mahu hidup dalam negara yang aman. Saya tidak tahulah orang lain kerana saya bukanlah orang yang mahu menghalalkan cara untuk mencapai matlamat. Janganlah berfikir, kita menang dulu, kemudian kita ubahlah perangai kita. Ketika itu, mungkin ramai yang akan menuntut janji mereka dan usaha berkeras tidak mampu menyelesaikan masalah.

Percayalah ketika negara sudah hangus dan tiada lagi keharmonian, tidak usahlah mahu menjadi Perdana Menteri lagi, mahu menjadi rakyat negara inipun, ramai yang akan berkata, "saya tidak mahu tinggal di negara ini kerana ia sudah hancur. Hangus menjadi debu."

Tolonglah fahami penderitaan yang dialami oleh rakyat negara ini.

Yang masih pekak, mintalah berubat. Atau bertaubat.
at 11:28

(SUMBER;http://duniatiger.blogspot.com/2010/01/berubat-dan-bertaubat.html)

No comments: